Postulat I
Postulat wspólny Kongresu Katoliczek i Katolików
Przedstawia: ks. Arkadiusz Lechowski
W dojrzałej wspólnocie nadużycia popełniane przez duchownych i osoby konsekrowane nie mogą być ukrywane przed opinią wiernych.
Postulujemy zatem, aby wzorem Kościołów w innych krajach, Konferencja Episkopatu Polski powołała niezależną komisję ekspercką do zbadania archiwów wszystkich kurii diecezjalnych i zakonnych pod kątem popełnianych nadużyć i przestępstw seksualnych, których dopuściły się osoby duchowne i konsekrowane. Komisja powinna działać w celu sporządzenia rzetelnego raportu dla Kościoła w Polsce, obejmującego okres po II Soborze Watykańskim. Raporty te powinny służyć wypracowaniu procedur zapewniających bezpieczeństwo wszystkim członkom Kościoła.
Postulat II
Grupa Władza w Kościele
Przedstawia: Anna Parchimowicz
Postulujemy regularne spotkania parafian, zwoływane nie rzadziej niż co trzy miesiące, w celu omawiania bieżących spraw parafii i zarządzania nimi.
Postulat III
Grupa Kobiety w Kościele
Przedstawia: Alicja Baranowska
Postulujemy, aby wszystkie posługi i funkcje, które według prawa i doktryny kościelnej kobiety mogą wypełniać we wspólnocie wierzących, były realizowane bez przeszkód, zatem niezależnie od uprzedzeń lub uznaniowych decyzji poszczególnych duchownych.
Postulat IV
Grupa Duszpasterstwo młodzieży we współczesnym świecie
Przedstawia: s. Magdalena Obarska
Postulujemy utworzenie diecezjalnych ośrodków szkolenia i permanentnego dokształcania się liderów duszpasterstw młodzieżowych (świeckich i duchownych).
Postulat V
Grupa Relacje duchowni – świeccy
Przedstawia: Izabela Czarnecka
Postulujemy powołanie przy Konferencji Episkopatu Polski funkcji niezależnego rzecznika praw osób świeckich w Kościele.
Postulat VI
Grupa Spojrzenie na małżeństwo i związki partnerskie
Przedstawia: Uschi Pawlik
Domagamy się odrzucenia języka nienawiści i wykluczenia wobec osób LGBT+ w Kościele, a w szczególności odwołania Stanowiska Konferencji Episkopatu Polski w kwestii LGBT+ z 2020 roku, które zawiera treści homofobiczne i transfobiczne.
Postulat VII
Grupa Relacje międzywyznaniowe dziś i jutro
Przedstawia: Jadwiga Koprowska
Domagamy się jak najszybszego zatwierdzenia przez Kościół rzymskokatolicki dokumentu „Małżeństwo chrześcijańskie osób o różnej przynależności wyznaniowej. Deklaracja Kościołów w Polsce na początku Trzeciego Tysiąclecia”.
Postulat VIII
Grupa Ład społeczny
Przedstawia: Natalia Świderska
Apelujemy do bp Krzysztofa Zadarko o utworzenie w ramach struktur kościelnych organizacji III sektora, która działania duszpasterskie na rzecz praw i codziennych losów migrantów uczyni profesjonalnymi i skutecznymi na miarę współczesnych wyzwań.
Postulat IX
Grupa Troska o stworzenie
Przedstawia: Barbara Niedźwiedzka
Postulujemy, aby za zachętą ze strony biskupów, powstawały w parafiach grupy świeckich i duchownych, którzy w duchu encykliki Laudato si’ podejmą działania łączące troskę o środowisko z wiarą.
Postulat X
Grupa Relacje Państwo – Kościół
Przedstawia: Anna Rizzo
Postulujemy niezwłoczne powołanie kościelnego zespołu roboczego duchownych i wiernych świeckich w celu przedyskutowania i przygotowania skutecznych rozwiązań, które doprowadzą do rzeczywistego funkcjonowania i respektowania w codziennej praktyce rozdziału Kościoła od państwa w Polsce.
Podczas zorganizowanego przez Kongres Katoliczek i Katolików Forum OBECNI W KOŚCIELE (Łódź, 22 – 23. 10. 2022) przedstawiono 10 postulatów skierowanych do hierarchii Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce. Nasze postulaty są owocem prawie dwuletnich dyskusji i przemyśleń w grupach roboczych Kongresu. Oczekujemy, że poruszą zarówno tych, którzy sprawują władzę w Kościele, jak i wszystkich innych, dla których Kościół nie jest obojętny i którzy chcą czuć się za niego odpowiedzialni.
Przedstawione na Forum postulaty są z przyczyn technicznych (czas wypowiedzi, miejsce na tablicach) krótkie i zaledwie sygnalizują problemy. Dlatego zachęcamy zainteresowanych, aby zapoznali się również z uzasadnieniami poszczególnych postulatów Kongresu.
1 Komentarz
Wśród postulatów brakuje najważniejszego – apelu do biskupów i duchowieństwa o prawdziwy, głęboki i szczery aż do bólu rachunek sumienia. I nawrócenia.