KONGRES Katoliczek i Katolików

Kościół na świecie

Święto tych, którzy odeszli

Święto tych, którzy odeszli

Chrześcijańskie media we Francji nie przeoczyły okazji, by uzmysłowić swym odbiorcom perspektywę katolicką doniosłego i uniwersalnego wydarzenia w życiu każdego człowieka: odejścia. Okazją tą było święto Wszystkich Świętych (la Toussaint) oraz Dzień Zaduszny (le Jour des Morts). Pytano w mediach, czym jest śmierć i co po niej. Bóg, pustka, raj, piekło? Na pewno czyściec. Ani słowa o nirwanie, Allahu, o metamorfozach zmarłego w inne stworzenia, o czci dla sił przyrody, a tym bardziej o kultywowanym w okresie święta zmarłych, ostatnio bardzo popularnym i modnym Halloween, zrodzonym z postawy kpiny, kultu brzydoty i strachu.

Nasyconemu migrantami społeczeństwu francuskiemu zapewne nieobce są niektóre z wymienionych wartości, ale media katolickie pełnią swą misję i ukierunkowują uwagę odbiorców we właściwą owym mediom stronę: rozumienia śmierci i kultywowania pamięci o zmarłych tak, jak uczy tradycja katolicka. Uwzględniając funeralną oprawę tematu śmierci, wskazując na potrzebę godnego pochówku i przeżycia żałoby, sięga się do głębokich pokładów duchowości katolickiej: do spotkania duszy zmarłego z Bogiem. Redaktor Aymeric Pourbaix przywołuje wyznanie św. Augustyna: „Niespokojne jest serce moje, dopóki nie spocznie w Panu”. Wypowiedź ta uruchamia najczulsze struny przeżyć religijnych i określa ich kierunek: modlitwę, bliskość Boga. Dużo mówi się w mediach katolickich we Francji w czasie okołozaduszkowym o roli modlitwy za zmarłych przez żyjących tu na ziemi. Podkreśla się jej siłę oraz potrzebę odbywanych w tym czasie pielgrzymek do sanktuarium w Montligeon, poświęconego modlitwom za dusze czyśćcowe. Praktyki religijne związane z modlitwami za dusze tych, którzy odeszli, określono formą ewangelizacji.

W związku z tematem Wszystkich Świętych nie omieszkano w programie redaktora Pourbaix dotknąć problematyki kremacji. Ale tylko dotknąć, gdyż Kościół katolicki, choć nie neguje tego zjawiska, nie jest też jego szerzycielem. Za kremacją opowiedziało się w ciągu ostatnich czterdziestu lat ponad 41% obywateli. Samo zjawisko kremacji przeciwstawiono tradycyjnemu obrzędowi godnego pogrzebu, w którym modlitewne uczestnictwo przynosi niebiańskie korzyści dla duszy  bohatera obrzędu oraz pogłębia duchowość jego uczestników, a nawet niekiedy zbliża do konwersji niewierzących. Godne uczestnictwo w pochówku jest też formą ewangelizacji. A jeśli chodzi o kremację, to mamy też swoje ograniczenia, potrzeby i uwarunkowania oraz wiemy, na co czeka ekologia i nieobliczalny klimat. Czujność mediów katolickich odnośnie do właściwego katolikom sposobu przeżycia świąt Wszystkich Świętych i Dnia Zmarłych nie wymagała dużego wysiłku dziennikarzy: Święto Zmarłych jest  mocno zakorzenione w europejskiej kulturze i tradycji. Choć[i] – trzeba to podkreślić z całą siłą – słabiej na Zachodzie niż w Polsce. Na groby bliskich i ludzi zasłużonych, artystów, pisarzy podążają zapalić światło także ludzie niewierzący. Media katolickie we Francji troszczą się o nadanie tym zwyczajom odpowiedniego wymiaru duchowego i poszerzenia pola ewangelizacji.


Korzystałam:

Program red. Aymerica Pourbaix pt. „Toussaint, les mystères de l’au-delà”, cykl En Quête d’Esprit, CNEWS, 03.11.2024 r.

O autorze

Regina Lubas-Bartoszyńska

Zob. "Polscy pisarze i badacze literatury przełomu XX i XXI wieku". Warszawa PAN 2016, t. III, s. 163-166. .red. Ewa Głębicka..

Zostaw komentarz